2020 yılı itibarıyla Türkiye’de kayıtlı 3,2 milyon KOBİ bulunmakta. KOBİ’ler Türkiye’deki işletmelerin %99,8’ ini oluşturmaktadır. Ülkemizde KOBİ’ ler toplam istihdamın %73,8’ ini sağlamakta, Türkiye’deki işletmelerin toplam cirosunun %64,5’ini ve toplam ihracatında %56,3’ünü gerçekleştirmektedir. Pandemi, küçük ve orta ölçekli işletmelerin de uzaktan çalışma ve hatta uzaktan sağlık hizmeti alma gibi benzeri görülmemiş koşullara uyum sağlamak amacıyla dijital dönüşüm yatırımlarını hızlandırmaları için itici bir güç oldu. Aslında pandemi öncesi bile birçok bakkal, market, tekel gibi gıda ihtiyaçlarımızı karşılayan birçok işletme Whatsapp sipariş hattıyla müşterilerine anlık hizmet yolunu açmaya başlamıştı. Bununla beraber birçok sektör online uygulamalar üzerinden ürün ve hizmetlerini satışa çıkarmaya, sipariş almaya başladı. Daha mobil ve hemen şimdi hizmet anlayışı neredeyse damarlarımıza kadar işledi.
Evde avize mi bozuldu, hemen internetten elektrikçi buluruz. Misafir mi geliyor pasta börek siparişini geçtik 10 dakikada kapında. Tesisatçı mı gerekiyor hemen buluruz !
İşte bu büyük kolaylık KOBİ ve segmenti firmaların son kullanıcı tarafındaki sipariş ve satış gücünü üçe dörde katladı. Bununla beraber ister istemez çeşitli mobil uygulamalara belirli oranda verdikleri komisyonda onları yeni bir kavramla tanıştırdı: ‘’ İş Ortaklığı ‘’
Peki KOBİ’den kasıt sadece market, elektrikçi, kasap, turizm acentesi mi? Tabii ki hayır. Türkiye ‘de KOBİ segmenti üretim yapan, kurumsaldan kurumsala iş yapan binlerce firma var. B2B ( yani şirketten şirkete ) kavramı artık oturmuş bir kavram haline geldi. Eğer sizde sokaktaki Ayşe teyze değil de kendiniz gibi kurumsal bir firmaya fatura kesiyorsanız B2B iş yapıyorsunuz demektir.
Öyleyse B2B kavramını da rahat bir şekilde KOBİ’ler için kullanabiliriz. Özellikle son dönemde yeni açılan lojistik ve kargo firmaları, üretim yapan yedek parçacı ve plastikçiler, dağıtıcı firmalar ve sektörel diğer oyuncular. Aslında ekonominin can damarını oluşturan ve büyük yüzdelik dilim alan bu firmaların dijitalleşme oranları ne? Ya da bir planları var mı?
Bu konuda hamle yapan firmalar genelde farkını ispat etmiş, yatırım yapmış ve bu yatırımın dönüşünü bir ila üç yıl içinde almış firmalar oldu. Eskiden bir mobilyacı için dükkan yeri çok önemliyken artık yaptığı Google kampanyaları, Ads ve SEO çalışmaları, yatırım yaptığı ajans daha önemli. Çünkü sizi yerinizde 100 kişi ziyaret ediyorsa mobilden 1.000 kişi ziyaret ediyor. Eskiden depolar ajanda usulü çalışırken şimdi bir mobilya fabrikasında el terminali kullanan sayısı, giriş çıkış ve satış takibi en hızlı raporlamayı işletmeye sunuyor. Günün sonunda toplam satın alma maliyeti bu ‘’farklılık yaratan ve dijitalleşen firmalardan’’ yana olumlu şekilde sonuçlanırken geleneksel KOBİ‘ler için bu yıl işler kötü gitti cümleleriyle sonuçlanabiliyor.
KOBİ ve Segmenti İş Yapan B2B firmaların birçoğu dijitalleşmeyi ‘’ek maliyet ‘’ olarak görüyor.
-Özellikle patron firmaları teknolojik yatırımları gereksiz maliyet olarak görebiliyor.
-Birçok KOBİ belirli bir düzene oturmuş sistemlerini bozmak istemeyebiliyor.
-Kur artışı ile global çözümlerdeki fiyat artışları KOBİ ‘leri dijitalleşme planlarından uzaklaştırabiliyor.
-Özellikle depo ve üretim takip yazılımına geçmek isteyen firmalar, çalışan işçilerin sisteme defans göstereceğini düşünüp mevcut düzenlerini bozmak istemeyebiliyor.
-Orta düzey yöneticiler geçişlere çok sıcak bakmayabiliyor. Yeni sorumluluğu taşıyamayıp mevcut firmasında sorun yaşayabileceğini düşünüyor.
-Yakın zamanda kendince basit bir çözüm bulup dijitalleşmeyi ve dünya sonuçlarını dikkate almayan firmalarda bir hayli fazla.
Özetle dijitalleşmeye olan defansın asıl sebebi bilgi ve eğitim eksiliğidir. Dijitalleşmeyle gelen yeni iş ve kolaylaşan süreçleri tercih etmeyen firmaların birçok teknoloji firmasına ulaşıp rakip ya da benzer iş yapan, dijitalleşen firmaları ziyaret etmeleri mühimdir. Dijitalleşmek yazılım ve donanım alanında sizlere ek maliyet çıkarmaz, sizlere uzun vadede para kazandırır, süreçleriniz kolaylaşır. Yeter ki KOBİ’ ler bunun için istekli olsun. Bu konuda ticaret odalarının sıklıkla eğitim yapıp, sahada bu süreçleri anlatması da KOBİ’ lerimize fayda sağlayacaktır.